Skip to content

Cea mai bună carte despre viață. Punct și de la capăt!

October 17, 2013

Una din schimbările cele mai pregnante aduse de secolul XX, individualul, această cautare perpetuuă a satisfacerii sinelui, își găsește în tehnologia secolului XXI unealta perfectă de măgulire a egoului, de propagandă a valorilor proprii.

În zilele noastre aproape orice persoană cu o conexiune de net are un blog, vlog, pagină de Facebook, Instagram, Soundcloud, Twitter, în orice caz, folosește o formă de transmitere a sinelui către orice alt om conectat la internet, o formă de expunere a intimului în public. Și asta m-a făcut să mă întreb, eu de ce o fac? Ce scop indeplinesc scrierile mele aici? De ce există și ce rost au ele, altul în afară de a-mi satisface propria vanitate?

Aceste întrebări au apărut cu o mai mare intensitate după ce de curând am citit ceea ce eu consider a fi cea mai bună carte scrisă vreodată, e vorba de jurnalul Aniței Nandriș Cudla intitulat simplu “20 de ani în Siberia. Amintiri din viață“. Trebuie să recunosc că am trăit atât de intens această carte, am simțit atât de puternic suferința Aniței, m-au lovit atât de tare loviturile vieții ei, încât la sfârșitul cărții am plâns. După ce am reușit să mă abțin preț de 200 de pagini am plâns două ore în șir, am plâns convulsiv, am bocit ca să fiu sincer, nu mă puteam opri în fața unei povești dezarmante dar mai ales în fața unei scrieri minunate a acestei țărănci, a acestei femei simple și frumoase, ce prin puterea sufletului ei mi-a deschis un orizont al gândirii pe care îl preferam ascuns printre probleme cotidiene. Am plâns amarnic și pentru destinul celei ce acum o consider ca pe o bunică a mea dar și pentru recunoștința învățăturilor ce mi le-a transmis prin rândurile sale. Chiar și acum sunt emoționat și cu ochii umezi…tanti Anița, îți mulțumesc!

Puterea acestui om, puterea țăranului român din care și eu mă trag cu mândrie, povestea acestei familii bucovinene (ce seamană până la un anumit nivel cu povestea bunicii mele) mi-a schimbat iremediabil unghiul de vedere asupra vieții, mi-a confirmat ca ea e mult mai simplă, mult mai directă și că nu fuga după aflarea și satisfacerea sinelui e cheia vieții ci lucruri de o cu totul altă natură sunt importante, lucruri pe care fiecare le are în el, aproape prea simple pentru a fi recunoscute, lucruri pe care trebuie doar să-ți dai voie să le vezi.

Nici nu știu de unde aș putea începe pentru a-ți spune ce înseamnă această carte pentru un om cu sufletul deschis, mai ușor îmi e s-o citez pe Monica Lovinescu, cred ca ea sintetizează cel mai bine trăsăturile acestui jurnal capodoperă:

“După o asemenea carte, orice complex de inferioritate a noastră ca neam ar trebui să dispară.
Cartea aceasta, care nu numai că se cere neapărat citită, dar ar merita să fie aşezată, prin biblioteci, într-un raft al clasicilor, descrie unul din cele mai cumplite destine.“

Așadar, după ce vei citi această carte, pe lângă dobândirea unor tîlcuri mult mai importante, îmi vei înțelege și căutarea unor sensuri justificative ale existenței acestui blog. Care e rostul lui? Ce transmite el lumii în afară de zgomot și vanitate?

Ei bine, dacă până acum răspunsul era vag sau chiar inexistent, de acum el e mult mai simplu, acest blog există în toată insignifianța lui doar pentru a scrie din când în când câte un articol informativ despre călătorii sau sporturi, pentru a vorbi doar despre lucruri pozitive și sper eu, pentru a convinge măcar un cititor al lui că viața se construiește din învățăturile unei țăranci numita Anița Nandriș Cudla și nu  (doar) din cele ale societății dezrădăcinate pe care o tolerăm în jurul nostru.

Te invit să citești cartea, să uiți de partea cu motivațiile mărunte ale blogului și să încerci să trăiești viața cu tot ce ai tu mai bun!

ps: poți cumpăra cartea de aici în română, dar ea a fost tradusă și în engleză și franceză.

Leave a Comment

Leave a Reply

