Skip to content

Before Sunrise / Sunset

January 20, 2014

Eu nu merg la cinema. Sau aproape că nu merg la cinema și asta nu din vreun snobism prost înțeles ci din cauza modului în care mă raportez la filme. Vizionarea unui film e pentru mine o experiență intimă, o plăcere ce necesită intimitate, un loc familiar, aceeiași pernă, același gol în saltea.

În același timp, de cele mai multe ori prefer să vad un film bun de tipul “Cinemateca” decat un “blockbuster”. Din păcate, ca și cu cititul, în ultima vreme nu am mai avut destul timp să caut filme de artă. Însă întâmplarea a făcut ca în weekend să văd două dintre cele mai bune filme văzute de mine vreodată și deși de obicei când văd un film bun despre care aș vrea să povestesc, mă abțin, fie pentru că știu că destinatarul poveștii n-o să rezoneze cu mine, fie pentru că un film, ca și o carte, are valori diferite pentru audiențe diferite puse în contexte diferite, de data aceasta am fost impresionat prea tare ca să tac. 🙂

E vorba de Before Sunrise și Before Sunset, două filme ce reușesc să prindă într-o manieră fantastică minunea dragostei și a relațiilor dintre un bărbat și o femeie. Ethan Hawke și Julie Delphi își joacă magistral rolurile, atât de bine chiar încât tind să cred că tocmai am fost martor la una dintre cele mai bune dovezi de talent dramatic ce mi-a fost dat să văd, în orice caz am căzut pe gânduri întrebându-mă cum de au putut juca atât de veridic și totuși au reușit să nu se îndrăgostească în viața reală, ca și în film.

(cred că ar trebui să sari peste următoarele două paragrafe dacă vrei să vezi al doilea film înainte de a ști cum se termină primul) Primul, Before Sunset, realizat în 1994, îi surprinde pe cei doi tineri (Ethan avea 24 de ani pe atunci iar Julie 25) întâlnindu-se în tren și petrecând o noapte în Viena ce le va schimba pentru totdeauna viețile. Și crede-mă că dacă vreodată ai simțit dragostea nu ai cum să nu râzi singur și să te bucuri de dragostea lor. Mai mult decât atât, o vei simți atât de reală, atât de puternică, poate așa doar cum viața sau cărțile ți-au putut-o arăta până acum.

Before Sunset, regizat în 2004, ni-i readuce pe cei doi reîntâlnindu-se de-abia după 10 ani și deși încep cu fâstâcelile normale unei asemenea separări, până la final vei cunoaște cum dragostea, deși ascunsă în spatele maturității, problemelor de viață peste care un om de treizeci de ani a trecut, e încă acolo, poate chiar mai puternică decât la început. Before Sunset e în opinia mea cel mai bun “volum II” al unui film și în același timp una din cele mai reale povești de viață ce au fost surprinse de camere.

viata

Atât de reale și atât de intense sunt cele două filme încât e posibil să schimbe și alte vieți, nu doar cele ale protagoniștilor. Scriu cuvinte mari însă cu siguranță mie mi-a deschis ochii și mi-a readus în prim plan gânduri ce poate le ascundeam pe undeva. Cât despre audiența filmelor, nimic nu mi se pare mai potrivit decât să le vezi la fel cum au fost concepute, la 10 ani distanță. Sunt convins că dacă aș fi văzut Before Sunset în 2004, când eram încă un puști, n-aș fi putut să-l trăiesc, să-l înțeleg, să-l interiorizez așa cum am făcut acum, la aproape 30 de ani.

Ceea ce mă aduce la următoarea parte a seriei, Before Midnight, apărut în 2013. Ținând cont de cele de mai sus, știu cum voi petrece revelionul 2023, am să mă uit la acest film și nu-ți ascund că-l aștept ca pe plăcintele calde. 🙂 De-abia acum înțeleg plăcerea colecționarilor de vin, ca ei și eu la rândul meu am cumpărat “sticla”, știu că 2013 a fost un an foarte bun și acum aștept momentul potrivit pentru a-l savura, cândva înainte de miezul nopții.

Cine știe ce ne mai aduce viața până atunci…

From → De-ale lumii

Leave a Comment

Leave a Reply

