Skip to content

Când totul se transformă în 1 și 0

February 20, 2014

Domeniul în care lucrez mă expune uneori fără să vreau la informații despre noi tehnologii, așa că aud destul de des expresii ca “big data”, “internet of things”, “self learning systems” etc și cu cât citesc mai multe cu atât sunt mai curios despre viitorul pe care îl lăsăm generațiilor de după noi.

Recent, am citit un articol despre cum tot ceea ce suntem sau facem poate fi redus la un număr și deci stocat, calculat, analizat, procesat și astfel interpretat, articol ce m-a dus instantaneu cu gândul la cartea “Brave New World” de Aldous Huxley.

Deja o marte parte din activitățile pe care le facem sunt înregistrate și cuantificate dar problema cea mare nu e nici măcar asta, problema e să putem folosi acest volum imens de informații mai degrabă în avantajul umanității decât în dezavantajul ei. Momentan încă nu am ajuns la acel nivel de punere în practică a datelor ilustrat în filme de tipul Matrix însă unele posibilități, chiar dacă sună a fi inofensive, pot să-ți ridice semne de întrebare. De exemplu, dacă anumite condiții ar fi îndeplinite, tehnic ar fi posibil ca eu să aflu foarte multe despre cine ești tu, cel ce citește aceste rânduri.

Aș putea ști unde lucrezi, câți bani faci, ce mașină conduci, cu cât la oră, ba chiar și unde ieși în oraș și cu cine. Dacă sunt organizația potrivită, chiar și ce vorbești. Aș putea ști ce îți place să mănânci, cât porți la pantofi și chiar ce e foarte probabil să faci, chiar înainte ca tu să o faci. Nu știu cum îți sună ție asta însă eu unul am o senzație de disconfort doar prin faptul că o scriu.

Întorcându-mă la Huxley, rețin o frază din scrisoarea sa către Orwell, autorul faimosului “1984”. Huxley îi scrie:

The change will be brought about as a result of a felt need for increased efficiency.

orwell_vs_huxley

Sper totuși că nici unul din ei nu va avea dreptate. Și dacă știi o carte bună despre o societate utopică, cred că nu i-ar strica nimănui o doză de optimism, așa că nu ezita să-mi lași o recomandare. Sau poate cartea asta e scrisă de mine și de tine, de noi toți?

From → Serioase

Leave a Comment

Leave a Reply

