Skip to content

Cum NU se spală o mașină și de ce ar trebui să evităm spălătoriile auto

October 27, 2015

Nu-mi plac deloc spălătoriile auto. De fiecare dată cînd mă duc la una mă simt ca și cînd aș sta la coada imensă a unui fast food de ultimă speță. Nu-i destul deja că sunt inutil în timp ce mă uit la alții cum îmi spală mașina, nu-i destul că niște oameni care curăță fac asta în timp ce sunt incredibil de murdari, nu-i destul că ustensilele lor sunt și ele pline de jeg, pe deasupra mai stau și ca curca-n ploaie și-mi mai iau din cînd în cînd cîte-un jet de apă nărăvaș în bot, c-așa-mi trebuie dacă îi pun pe alții să-mi facă treaba.

Plictisindu-mă nevoie mare într-o astfel de zi, m-am decis să citesc în cartea mașinii recomandările producătorului vis-a-vis de spălarea ei. Stupefacție! Scrie negru pe alb că e indicat ca spălarea să fie una manuala, fără a fi folosite cîrpe abrazive pentru ștergerea ei.

O documentare sumară pe acest subiect relevă ca mulți producători ne sfătuiesc de fapt să nu spălăm mașinile cu jeturi de apă sub mare presiune. Iată ce zic unii dintre ei:

Saab

the body should be washed by hand using plain cold water and a clean, soft brush. Automatic carwashes should be avoided. If a pressure washer is used be heedful of the following recommendations: on the lower part of the car (not higher than the door handles) max pressure of 100 bar and not closer than 8 in (20  cm).
Doar două din douăzeci de mașini de spălat cu presiune listate pe un site de profil au presiunea maximă de 100 bari, restul toate depășesc acest nivel și tind să cred că la spălătoriile așa zis profesionale presiunea e și mai mare, ca să nu mai zic că distanța de pulverizare e maxim 10 cm.
Ai astfel toate premisele să îți îndepărtezi cîteva straturi de vopsea odată cu mizeria. De fapt, mi s-a întîmplat de mai multe ori. După o vizită la spălătorie mi-a sărit vopseaua din jurul unei lovituri de piatră iar cu altă ocazie după ce revopsisem capota am observat că un mic punct de defect se mărise considerabil după tratamentul cu un jet de mare presiune. Asta ca să nu mai spun că la un moment dat un muncitor mai zelos se tot chinuia să-mi dea lustru cu lancea sub presiune la sigla mașinii și desigur că pînă să ajung eu la el, sigla a zburat sătulă de atîta frecuș.
Ferrari
Make sure that the paintwork is not directly sprayed with a high pressure jet, as damage may result. Wash all the paintwork using ample quantities of water and a neutral shampoo. We recommend not having the car washes by [those] automatic washing plants which employ very aggressive detergents.
Păi dacă nici Ferrari n-au grijă de vopseaua lor…
BMW
Always maintain an adequate distance between the spray source and the vehicle’s surface when using spray wands and high pressure washers. Inadequate distance and excessive pressure can damage or weaken the finish, making it more susceptible to subsequent attack. In addition moisture could penetrate to vehicle components, leading to long-term damage
Mercedes
Thoroughly spray the car with a diffused jet of water. Direct only a very weak spray towards the ventilation intake
Concluzia pe care o trag e că așa cum mîncatul de fast food în exces dăunează corpului uman, la fel o spălare la deja clasicele spălătorii auto nu e recomandată pentru cei ce țin la aspectul mașinii lor. Posibilele probleme date de frecventarea acestor locuri:

– vopsea sărită- vopsea ce-și pierde calitatea / culoarea / luciul în timp din cauza soluțiilor folosite. Nu contest că poate unele spălătorii folosesc chimicalele potrivite dar să fim serioși, ați întrebat vreodată cu ce e spălată mașina voastră? În plus, sunt folosite substanțe ce nu dăunează natura sau care sunt filtrate cumva?

– zgîrieturi date de cîrpele extra uzate cu care sunt șterse mașinile ce deseori sunt îmbibate cu mici particule de mizerie. În mod normal uscarea ar trebui făcută cu o cîrpă cît mai nouă.

– deteriorearea anumitor elemente sensibile (chedere, plastice, sigle, cauciucuri, contra-aripi, oglinzi etc). Eu l-am surprins pe un spălător din ăsta ”profesionist” care se chinuia să scoată frunzele prinse între luneta și portbagaj introducînd lancea sub presiune maximă pe acolo. Pe lîngă posibilitatea de a-mi distruge chederele care pe viitor ar trebui să țină portbagajul etanș, am mai și scos doi litri de apă din el.

Desigur, e posibil să fiu eu chibiț însă iată care sunt unele din sfaturile producătorilor pentru un spălat ca la carte:

– mașina trebuie spălată des, folosind apă rece sau călîie

– se va evita folosirea substanțelor pe bază de petrol, acizi sau ce conțin abrazivi

– a nu se spăla mașinile în spălătorii automate cu cîrpe ce nu sunt moi

– nu spălați mașina direct în razele soarelui și nu o uscați cu un jet de aer (comprimat)

– spălați mașina cît mai repede dacă ea are urme de găinaț de păsări (e acid), bitum, păcură, rășină, urme de insecte

– dacă locuiți într-un mediu sărat (Constanța) spălați dedesubtul mașinii cel puțin o dată pe lună

– spălați dedesubtul mașinii după fiecare iarnă

– după expunerea extremă la zăpadă sărată sau zloată (zăpadă pe care a fost aruncat nisip, sare, substanțe chimice), lucru evidențiat de punctulețe albe ce se formează după uscare pe caroserie mai ales în spatele roților, spălați mașina cît mai repede

– spălatul ar trebui să începă cu o înmuiere sub un jet slab, urmat de spălarea cu un burete / blană natural(ă) și un detergent special, apoi de o limpezire temeinică și la o final o uscare de preferabil cu o piele de căprioară (plus una-două ceruiri pe an)

Așadar, dacă știți vreo spălătorie auto care chiar știe ce face, nu ezitați să-mi spuneți și mie. Sau măcar o shaormerie bună de tot.

ps: uite aici idee de afacere. McDonald’s ar trebui să-și facă o spălătorie automată (cu cîrpe moi, desigur) la McDrive. Noul McMeniu Dublu Cheese cu băutură mare să vină la ofertă cu un spălat gratis. 😀

From → Aleatorii

Leave a Comment

Leave a Reply

