Skip to content

Ce e cu autocolantele de viteza lipite pe spatele masinilor?

December 7, 2011

Tot mergand pe drumurile patriei iubite am intalnit nu de putine ori destule autovehicule ce aveau lipite pe partea din spate niste ‘abtibilduri’ cu limitari de viteza si de fiecare data ma intrebam care e rostul lor.

Vazandu-le mai ales pe TIR-uri, microbuze, masini de marfa etc m-am gandit eu ca poate e un chelche ??oz specific soferilor profesionisti, ceva in genul placutelor cu numele soferilor pe care le vezi postate mai in fiecare parbriz de TIR.

Mai apoi m-am gandit ca o fi o modalitate de a semnaliza masina mai bine, sa ii vada mai abitir aia de vin din spate cu mana blocata pe faza lunga, dar daca ar fi fost asa, de ce naiba nu puteau ei sa-si puna in loc de abtibilduri niste ochi de pisica, sau pisica intreaga, ca sa ii vezi si mai bine?

Am trecut ulterior la o teorie si mai elaborata: cum am observat eu ca la multe TIR-uri autocolantele ce desemnau o limita mai mare de viteza, de exemplu 90 km/h, sunt mai mari decat cele ce aratau o limita mai mica, am zis ca or fi tiristii uber-destepti si atunci cand abtibildul cu 90 km/h e vizibil iar tu mergi constant in spatele lui, TIR-ul merge cu 90 la ora, cand cel de 80 e vizibil, merge cu 80 la ora si tot asa. Da, exact la asta m-am gandit. :))

Autocolante_viteza_spate_masin

Ma resemnasem si de fiecare data cand vedeam abtibildul, iar intrebarea rasarea din nou in cap (ca na, eu trebuie sa-mi explic totul), imi raspundeam cu un “habar n-am, nu-mi mai bat capul”. Ei bine, iata ca mi-am batut capul si am gasit si explicatia. In codul rutier scrie ca o masina ce transporta marfa sau persoane si nu are aceste autocolante cu limitele maxime de viteza pe diferite tronsoane de drum (localitati, drumuri expres, autostrazi), este pasibila de amenda contraventionala. Mai jos citatul exact:

Art.102. – (1) Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda prevazuta în clasa a IV-a de sanctiuni urmatoarele fapte savârsite de persoane fizice:

34. neaplicarea, în partea din spate a vehiculului care efectueaza transport public de persoane sau de marfuri, a indicatorului cu limitele de viteza admise pentru categoria din care face parte vehiculul condus;

Acum ramane sa-mi dau seama de ce vad vehicule asemanatoare dar care au autocolante diferite. Voi ajunge sa opresc TIR-istii in trafic, va zic. Sau sa-mi iau statie de emisie receptie si sa-i intreb. 😀

P.S: ca sa vezi ce griji au unii, dom’le.

From → Aleatorii

7 Comments
  1. Mihai permalink

    Buna ziua,

    Pana la urma v-ati dat seama, ca in aceeași situație sunt si eu. Nu am gasit nimic concret referitor la autocolante, ce limite sa pun la o duba de 3,5 tone. Acum umbla vorba-n târg ca trebuie din acelea reflectorizante, dar in lege nu scrie de reflectorizant.

  2. Nu sunt nici eu la curent insa va propun sa opriti langa prima masina de politie rutiera pe care o intalniti si sa-i intrebati.

    • bag permalink

      Glumesti?! Crezi ca militienii stiu motivul acestei ordonante?!

  3. Mimi permalink

    Dupa mine, pe autocolant ar trebui sa fie viteza maxima conform CIV-ul masinii sau remorcii. La masina mea este trecuta o viteza maxima, dar in CIV la remorca este trecuta viteza 0 (zero). Stiu ca unele remorci sint omologate cu o anumita viteza maxima, mai ales cele cu prelata.
    Prevederea este utila cind se efectuaeaza transport de marfa periculoasa sau agabaritica, cind viteza maxima este limitata prin un act special, astfel incit echipajul de radar sa poata stabili daca e cazul sa opreasca un vehicul care , desi nu depaseste 60 km/ora in localitate, ar putea sa aiba stabilita o limita de viteza mai mica.

  4. tot eu permalink

    In CIV ar trebui sa fie trecuta viteza maxima cu remorca goala(de exemplu, o cisterna de combustibil sa poata rula mai repede in gol, decit plina) si viteza maxima cu vehiculul incarcat..
    Conform textului de lege, daca vehiculul este fara marfa, nu se poate aplica sanctiunea (vehiculul care efectueaza transport, nu care este destinat transportului public de persoane sau de marfuri)

  5. Silviu permalink

    Mulțumesc pentru articol. Și eu mi-am bătut capul cu aceeași întrebare de luni bune și azi am decis că trebuie să găsesc răspunsul și uite așa am dat de articolul tău.

  6. Domi permalink

    Și eu acum sunt în dilema ..m.am mai lămurit puțin cu articolul dar tot nu știu care sa le lipesc …la ce distanta etc. Dar ii dau eu de cap..întâi le cumpăr.. ca amenzile pt asta cam ustura cică cel puțin 800 ron …mersi

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.